• Burn out of overgang

    Burn out of overgang

    Veel vrouwen die in de beginfase van de overgang zijn, vragen zich vaak in eerste instantie af of ze wellicht afkoersen op een burn out.

    En dat is niet zo gek, veel symptomen van de overgang lijken erg op die van een burn-out.

    Stress


    Burn out is een toestand van emotionele, mentale en fysieke uitputting als gevolg van langdurige (maanden, jaren) en overmatige stress.

    Je voelt je letterlijk opgebrand, hondsmoe, uitgevloerd. Hieronder een rijtje symptomen waaraan je kunt een burn-out kunt herkennen:

    • je bent moe en leeg.
    • je immuunsysteem is verzwakt; het lijkt wel of ieder virusje vat op je krijgt.
    • je hebt regelmatig last van hoofd-, rug- en spierpijn.
    • je eetlust en/of slaapgewoonten zijn veranderd.
    • je twijfelt aan jezelf, hebt het gevoel te mislukken.
    • je voelt je hulpeloos, gevangen en verslagen.
    • je voelt je afgescheiden, alleen op de wereld.
    • je kunt jezelf niet of slecht motiveren.
    • je wordt in toenemende mate cynisch en hebt negatieve verwachtingen
    • je ervaart steeds minder voldoening en het gevoel van betekenis te zijn.
    • je gaat verantwoordelijkheden uit de weg.
    • je isoleert jezelf.
    • je hebt steeds meer uitstelgedrag, krijgt eigenlijk nauwelijks meer iets gedaan.
    • Snoep, koekjes, (fast-)voedsel, drank of drugs gebruik je om de situatie te verzachten (aan te kunnen).
    • je frustraties leef je uit op anderen (al dan niet alleen in je hoofd).
    • je verzuimt steeds vaker van je werk, komt te laat of gaat eerder weg.

    Vaak


    Het is me het rijtje wel.

    Het gaat NIET GOED met je als je bij jezelf constateert dat veel van bovenstaande symptomen VAAK op jou van toepassing zijn.

    Overgang

    Bij de meeste vrouwen tussen de 40 en 55 jaar kondigt de overgang zich aan met nachtzweten, vergeetachtigheid, concentratie- en woordvindingproblemen, vermoeidheid, spier- en gewrichtspijnen, hartkloppingen en/of slapeloosheid.

    Zweetaanval


    Pas als je een flinke zweetaanval krijgt, komt de gedachte in je op of 'dit de overgang is.'

    Of als je menstruatie een keer uitblijft. Of juist afwijkt van wat je bent gewend.

    Of je geheel tegen je gewoonte in compleet uit je dak gaat over helemaal niets.

    Veerkracht


    Deze overgangssymptomen kunnen je van je stuk brengen. Maar je weerbaarheid, je veerkracht, je vastberadenheid om je ‘probleem’ te tackelen blijft in tact.

    Je herkent wellicht ook symptomen uit het burn-out rijtje. Zo lang je de meeste kunt afvinken met NOOIT of SOMS ben je gewoon in de overgang.

    Depressief


    Als je wegglijdt in een soort alomtegenwoordige depressieve gemoedstoestand, kun je vaststellen dat je én in de overgang bent én last hebt van burn-out-achtige klachten.

    Combinatie


    Die combinatie komt best vaak voor onder vrouwen (40 - 60) in een hectische en verantwoordelijke baan.

    Het is de keerzijde van langdurige stress.

    Stress omdat je eigenlijk niet meer het werk doet wat je wilt doen of het anders wilt.

    Stress omdat je baan al je energie opslokt.

    Stress omdat je je eigen grenzen jaar in jaar uit onvoldoende hebt aangegeven. En er nu niet meer tegen kunt dat je niet echt gehoord of gezien wordt.

    Stress omdat je jezelf op allerlei gebieden hebt veronachtzaamd.

    Beestje


    De vraag is: doet het er wat toe wat voor naam het beestje heeft?

    Of het een burn-out is of de overgang of allebei tegelijkertijd?

    Als je vol energie en zelfvertrouwen wilt blijven werken, staat je in alle gevallen hetzelfde te doen: Je moet voor jezelf gaan zorgen.

    Zowel fysiek, emotioneel, mentaal als spiritueel.

    Je moet ruimte maken voor wie je NU bent en wat jij wilt.

    En dus je oren niet langer naar (verinnerlijkte) stemmen laten hangen die van jou dingen verlangen die daartegenin druisen.

    Durf jij voor jezelf te gaan zorgen?

    Dat vraagt namelijk een flinke dosis gezond egoïsme:

    • jezelf op nummer 1 zetten.
    • jezelf díe moeite waard vinden.

    De beste manier om voor jezelf te gaan zorgen is met jezelf in ‘gesprek’ gaan en je ingevingen serieus nemen.

    Je hebt er de leeftijd voor, jou schiet niet zomaar flauwekul te binnen.

    Saron Petronilia

    PS: In mijn boek Alles over werken tijdens de overgang geef ik veel informatie en talloze tips om stralend door de overgang te gaan. Klik op deze link als je meer wilt weten.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben gespecialiseerd in Vrouwelijk Leiderschap, Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt."