• 3 tips voor professionals 40+ die niet langer gebukt willen gaan onder werkstress

    3 tips voor professionals 40+ die niet langer gebukt willen gaan onder werkstress

    Stress maakt alle overgangssymptomen erger. Terwijl we stress eigenlijk heel gewoon vinden. Het is natuurlijk heel verstandig om je van stress te ontladen met bewegen of met stilzitten en niks doen.

    Maar tijdens deze uitdagende (overgangs)periode in je werkende leven kom je er niet met wat oppervlakkige aanpassingen. Wat is er dan wel nodig om niet gebukt te gaan onder de stress? Hierbij 3 tips

    Tip 1. Voorkom de oestrogeen-valkuil.


    Vrouwen kunnen dankzij het oestrogeen (vrouwelijk hormoon) dat zij produceren beter dan mannen blijven functioneren onder chronische stress. Oestrogeen beschermt ons. Gelukkig hebben we er een half leven lang bergen van dus het blijft lang relatief goed met ons gaan, in de zin dat we niet bezwijken onder aanhoudende stress. Tijdens de overgang neemt het oestrogeen, dat wij tot dan toe in onze eierstokken produceren, echter af.

    Adrenaline


    Onze bijnieren zouden vanaf dat moment de oestrogeenproductie moeten overnemen, ware het niet dat we die kleine kliertjes in de voorafgaande jaren onbewust behoorlijk uitgeput kunnen hebben door veel van ons werk ‘op adrenaline te doen’. De bijnieren doen mede daardoor tijdens de overgang vaak niet wat ze onder vitale omstandigheden wel zouden doen. Ga eens bij jezelf na welke taken je vooral op adrenaline doet en probeer daar anders mee om te gaan of beter, te delegeren.

    Tip 2. Vergeet timemanagement en flow.


    Ga voor energie-management. Een aardige indicatie voor een tot uitputting gedoemd timemanagement is het effect van je prioriteitenlijstje op jou. Check nog eens je to-do-lijstje op het volgende: Welke werkzaamheden kunnen echt niet wachten? Word je blij van het vooruitzicht die werkzaamheden uit te voeren? Bruist je energie je door de aderen als je ernaar kijkt? Kan je niet wachten om aan de bak te gaan?

    Verkeerd spoor


    Twijfel je, ben je gematigd enthousiast of word je moe van je lijst? Dan zit je met timemanagement op een verkeerd spoor. Denk dan eens aan energie-management. Loop opnieuw je hele lijst na met onderstaande vragen. Welke werkzaamheden springen er positief uit? Als je die veel
    en vaak mag doen, voel je dan spontaan dat je energielevel omhoog gaat? Alsof er iets van je af valt?

    Stresshormonen


    Die werkzaamheden kun je doen zonder je stresshormonen aan te spreken. Daardoor zal je vermoeidheid geleidelijk afnemen. Al zal je daarnaast jezelf goed moeten verzorgen met excellente voeding, flinke nachtrust en tijd om uit te dokteren wat je de komende 15 tot 20 jaar
    het liefst qua werk wilt doen – werk waar je energie van krijgt.

    Tip 3. Gebruik je intuïtie.


    Zeker als je snel van begrip, en tegelijkertijd perfectionistisch bent. De combinatie hoge intelligentie en perfectionisme kost je veel tijd. En dus stress. Je bent waarschijnlijk geneigd om zoveel mogelijk ideeën en/of informatie te verzamelen en die heerlijk te doorgronden. Je wikt en weegt wat af om tot slimme besluitvorming te komen. Dat komt omdat je bent gaan leunen op je mentale vermogens.

    Computer


    Nu je in de tweede helft van je leven bent, kun je de ervaring hebben dat je intuïtie meer je aandacht probeert op te eisen. Zie je intuïtie als een computer die dag en nacht, jaar in jaar uit, al jouw indrukken, vaardigheden, kennis, ervaring, emoties, inzichten heeft opgeslagen en
    verwerkt. Zo af en toe spuugt die computer op basis van dit alles een gecalculeerde uitkomst in de vorm van een ‘ingeving’ je bewustzijn in.

    Complexiteit


    Je intuïtie is vele malen sneller dan je brein. Die kan een veel grotere complexiteit aan. Volgens wetenschappelijke onderzoeken ben je uitstekend in staat de kleur van je tandenborstel te kiezen, maar kun je de grotere beslissingen in je leven beter aan je intuïtie overlaten omdat die je steevast de kortste weg naar de beste keuze wijst.

    Voorkom stress door al dat denken en malen aan je innerlijke computer kunt overlaten, terwijl jij de nodige slaap in haalt en ondertussen geniet van allerlei mooie momenten in je werkzame leven.

    Week van de Werkstress


    In ‘Alles over werken tijdens de overgang’ heb ik veel meer tips en belangrijke wetenswaardigheden voor je waarmee je stress de baas kunt blijven en vol energie en zelfvertrouwen kunt blijven werken.

    In deze Week van de Werkstress bied ik het boek (inclusief BTW en verzendkosten) aan met flinke korting. Is dat interessant voor jou? Je kunt hier meer informatie over het boek en de korting vinden. Wacht niet te lang, de Week van de Werkstress is zo weer voorbij (zondag 18 november 23.59 uur). (No pressure ;-))

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben een expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt."