• Hapjes

    Het regime van de light-politie kan op de schop

    Verzadigd vet staat bekend om de ravage die het aanricht op je gezondheid, mede dankzij de boodschappen van Neerlands autoriteit op voedingsgebied: het Voedingscentrum (je weet wel: van de Schijf van Vijf). Zo zou verzadigd vet het slechte cholesterol verhogen. En daardoor het risico op hart- en vaatziekten vergroten.

    Als je weet dat je vier keer meer kans hebt om aan hart- en vaatziekten te overlijden (doodsoorzaak nummer een onder vrouwen) dan aan borstkanker, laat je het wel uit je hoofd om verzadigde vetten te gaan zitten schransen.

    Kwade genius

    Maar niets blijkt minder waar. Verzadigde vetten blijken helemaal niet per se slecht te zijn voor je hart, de gezondheid van je hersenen of je slanke figuur. Suiker is de kwade genius. Die maakt je dik, die vergroot je risico op hart- en vaatziekten, die stuurt je op het pad van het ongewenste vergeten.

    Nou ben ik zelf dol op vet en zout, dus dit is voor mij erg goed nieuws. Als jij meer een liefhebster bent van alles wat een hint (of meer) zoet heeft, ben je een gewaarschuwd mens. Maar omdat suiker zo ongeveer in al ons voedsel zit, is dit artikel bestemd voor alle vrouwen (en mannen natuurlijk ook ☺)

    Mager voedsel

    Er zit namelijk nogal veel suiker in voedsel dat hele lanen in de supermarkt in beslag neemt: ons ‘magere’ voedsel, zoals bijvoorbeeld de slanke zuivelproducten. De reden daarvoor is vrij eenvoudig. Vet is een smaakmaker. Als je vet uit een product haalt, haal je ook de smaak er uit. Ter compensatie wordt het product weer opgeleukt met suiker en zout. Helaas voelen we ons ook al niet (langdurig) verzadigd van een ‘magere’ maaltijd. Want daar hebben we juist vet voor nodig.

    Light-politie

    Het regime van de light-politie kan op de schop. Recent onderzoek laat het verband zien tussen suiker en toegenomen risico op hartaanvallen, obesitas, type 2 diabetes, artritus, en nog veel meer nare aandoeningen. Degenen die het meeste suiker tot zich nemen lopen vierhonderd procent meer risico op een hartaanval dan degenen met de laagste suikerverbruik.

    Paradox

    Sterker: “Er is inmiddels wetenschappelijk bewijs geleverd dat het weglaten van de verzadigde vetten uit je dagelijkse dieet, paradoxaal genoeg, leidt tot een toename van het risico op hart- en vaatziekten.” Aldus Aseem Malhotra, cardioloog en hoofdonderzoeker van de studie “Observations from Your Heart: Saturated fat is not the major issue”.

    Dierlijke komaf

    Als je lief wilt zijn voor je hart (en de rest van je lichaam) blijf je dus uit de buurt van suiker (en de slim verstopte suikers). En verzadigd vet van dierlijke komaf mag je dus gewoon weer op je bord schuiven. Natuurlijk niet in torenhoge porties. Maar dat snap je zelf natuurlijk ook wel.

    Saron Petronilia

    Alles wat je moet weten over de overgang

    "Ik heb gisteravond je boek uitgelezen. Ik wil je laten weten dat ik er heel veel aan heb gehad. Ik herken mijn hele overgangsproces. Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt! Ik heb het boek cadeau gegeven aan twee vriendinnen. Ik zal het enthousiast aanbevelen aan vrienden, coachees en studenten. Thx! Erg waardevol." (Pien Hoogland)

    Alles wat je moet weten over de overgang kost € 22,95. De ebook-versie € 9,95.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."